Jumaat, 8 April 2011

Khasiat sarang burung walet kepada kesihatan

Berdasarkan kajian moden, sarang burung (WALET) didapati mempunyai kesan pengambilan tenaga dan anti-penuaan. Ekstrak sarang burung (WALET) didapati kesan ransangan langsung keatas pembaharuan dan pembinaan semula sel. Ia juga berkemungkinan mampu memperlahan kan proses penuaan.
Kajian yang di jalan kan oleh chines university of hong kong telah mengesahkan bahwa glycol-protein dan asid amonio boleh larut (asid asparatik, glutamik, praline, theonin dan valine) didalam sarang burung(WALET) boleh memperkukuhkan system imun dan mendorong lapisan kulit yang sihat. Di antara karbohidrat yang terdapat dalam sarang burung (WALET) yang boleh di makan, asid sialik merupakan salah satu komponen utama. Adalah di dapati bahawa punca luaran asid sialikmungkin menyumbang kepada kelebihan neurologi dan intelek didalam bayi.
Pada tahun 1994, sebuah pasukan kajian di cina telah menilai kesan farmakologi pada sarang burung (WALET) yang boleh di makan serta sebok mutiara yang mengandungi formulasi. Formulasi tersebut didapati mengandungi kesan peningkatan system imun , yang bertindak dengan menaikkan sintesis DNA pada T-lymphacytes dan pengaliran immunoglobulin.
Sarang burung (WALET) juga mengandungi glucosamine (sebuah bahan semulajadi yang di perlukan oleh badan manusia untuk melindungi sendi dari pada kerosakan), yang mampu menghalang penggunanya osteoarthritis. Tablet suplemen glucosamine merupakan suplimin popular yang di syorkan oleh dokter untuk pesakit osteoarthritis.
Baru-baru ini, penyelidik dari University of shizuoka, jepun telah mendapati bahwa akstek dari pada sarang burung (WALET) yang boleh di makan mengandungi cirri-ciri antiselsema. Mereka mengesahkan bahwa sarang burung (WALET) yang boleh dimakan adalah sebuah punca protein yang selamat dan semulajadi untuk mengelakkan virus influenza (VIRUS SELSEMA).

0 ulasan:

Catat Ulasan