Jumaat, 14 Oktober 2011

Tips dalam Menjalankan Perniagaan

Taktik Pemasaran Dalam BisnesMasa yang terhad – Kita perlu memberi satu perasaan untuk pelanggan kita untuk bertindak sekarang dan bukan esok atau lusa. Jika anda melepaskan peluang pertama ini. Mungkin peluang anda untuk mendapat jualan tersebut adalah sangat rendah.

Unit yang terhad – Hanya 100 orang pelanggan pertama akan mendapat peluang ini. Manusia adalah makhluk yang suka berlumba-lumba. Ini satu keseronokkan dalam hidup. Jadi pelanggan anda akan berlumba-lumba untuk mendapatkan produk itu atas dasar untuk berebut menjadi di kalangan 100 orang itu.

Program Affiliate – Progam ini adalah untuk memberi komisen kepada orang yang membawa jualan kepada syarikat anda. Dengan program seperti ini, ia akan lebih memotivasikan orang untuk menyebarkan produk anda kepada orang lain.

Kejutan – Semua orang sukakan kejutan. Contohnya anda menyatakan bahawa setiap orang yang mendaftar akan mendapat hadiah MISTERI. Ini akan memotivasikan pelanggan untuk bertindak.
Pertandingan – Jika terdapat 2 produk untuk anda memilih. Tetapi salah sebuah produk tersebut mempunyai label cabutan bertuah. Tentu anda akan memilih produk ini. Ini kerana kita merasakan, mungkin kita boleh jadi seseorang yang bertuah. Masih ada kebarangkalian berbanding produk satu lagi itu tidak mempunyai tarikan seperti ini.

Derma - Sebahagian dari jualan akan didermakan kepada rumah kebajikan – Kaedah ini juga boleh memberi imej yang baik kepada perniagaan anda. Namun sekarang banyak syarikat menyalahgunakan skim ini untuk menutup keburukan produk mereka.

Memberi Rebat – Anda memberi diskaun kepada pelanggan yang membeli dengan kuantiti yang lebih. Jika pelanggan mendaftar seorang sesuatu kursus harganya RM 500, tetapi jika mendaftar 2 orang, harganya hanya RM 400 setiap orang. Kos tambahan kita adalah sedikit, tetapi ini dapat menambahkan pendapatan syarikat .

Harga Premium – Kebayakkan jenama-jenama besar dibeli oleh pelanggan atas sebab prestij dan kebanggaan. Dari segi kualitinya mungkin sama seperti barangan tanpa jenama. Jadi membangunkan sesuatu jenama adalah sangat penting. Kerana pelanggan akan lebih selesa membeli apa yang mereka pernah beli. Kerana mereka takut untuk mencuba produk lain. Terdapat juga pelanggan yang menilai kualiti produk berdasarkan harga. Jika mereka tak tahu yang mana untuk dipilih, mereka  akan pilihh barangan yang lebih mahal.

sumberberita: http://www.iluvislam.com/bisnes/tips-perniagaan/2488-tips-dalam-menjalankan-perniagaan.html

0 ulasan:

Catat Ulasan